Allt om Nordea på Sparis.se
Nordea
Året är 1820 och grunden för Nordea startade i banken Sparekassen för Kjøbenhavn og Omegn i Danmark. Då är sparande fortfarande ett väldigt nytt fenomen och banker var inte tänkta att användas av vanliga människor. Detta förändrades helt och hållet när flera olika sparkampanjer sprids över Europa och de är inspirerade av idéer om att bekämpa fattigdom.
Den norska banken Christiania Kreditkasses som sedan skulle bli en del av Nordea öppnade upp sina dörrar för allmänheten år 1848 och de hade då en regel om att en säkerhet för ett lån inte kunde vara varor som var lättförgängliga. Deras första kund som ville låna pengar var köpman Evensen, lämnade 3 862 liter vodka som säkerhet till sitt lån. Lånet accepterades och den norska bankverksamheten av Nordea var i full gång.
På 1900-talet gjorde Nordeas lokala bankmän personliga hembesök för att underlätta för allmänheten att spara sina pengar på banken. Detta ledde till introduceringen av sparbössan år 1902 i Finland och sparbössor har haft en rejäl framgång även i Danmark, Sverige och Norge.
Esteri Heikinheimo blir den första kvinnliga kontorschefen för den finska delen som sedan kom att bli Nordea år 1911. På den tiden var det inte särskilt vanligt med bankkontor, utan allt arbete skedde i hemmet hos den anställde. År 1918 öppnar svenska Wermlandsbanken, som sedan blir en del av Nordea, upp en filial inuti en fabrik. Den då tillsatte bankdirektören tillbringar hälften av sin arbetstid till banken och hälften arbetstiden till på fabriken.
Efter att första världskriget är över blomstrar kommersiell handel och kontanter byter allt oftare ägare. Det var då som behovet av säkrare och enklare sätt att överföra pengar mellan ägare uppstod. Då föddes idén om Svenska Postgirot, som senare blir en del av Nordea. Svenska Postgirot är banbrytande och ledande inom betaltjänster när dessa lanseras 1925.
För att nå ut till fler kunder anpassade sig Nordea och lanserade bankbussar under 1950-talet. De tjänster som tillhandahölls på Nordeas bankbussar var såklart begränsade jämfört med vad som kunde erbjudas på ett kontor. Men tillgängligheten ökade och Nordea såg fördelarna med att befinna sig där kunderna fanns. Detta var grunden till att Nordea påbörjade arbetet med tillgänglighet som ledde till allt fler kontor på sina olika hemmamarknader.
Det var tillgänglighetsarbetet som gjorde att Nordeas finska del var först med att erbjuda mobilbank redan år 1986. Tjänsten hette KotiSYP och möjliggjorde för Nordeas kunder att betala räkningar och komma åt sina konton med sina telefoner. Tjänsten var till och med designad så att den gick att nå med de allra första mobiltelefonerna. Detta var en så stor nyhet att reportrar från hela världen gjorde inslag om tjänsten och de fick testa den med lyckade resultat i realtid.
Under 1990-talet valde Nordea att påbörja sin expansion öster ut och Nordeas första estniska filialen öppnade i Tallinn år 1995. Därefter förvärvade Nordea Bank Komunalny i Gdynia, Polen år 1999. Redan samma år så valde Nordea att förvärva en lettisk bank och år 2000 fick Nordea tillstånd att etablera en egen verksamhet i Litauen.
Nordea bestod av fler än 300 olika banker 1970-talet, detta var ohållbart och antalet banker reducerades till 80st. Detta konsolideringsarbete fortsatte och på 1980-talet blev 80 banker 30, på 1990-talet så återstod det endast 4 storbanker och dessa var Merita-Nordbanken, Unibank och Kreditkassen. År 2001 var det dags för dessa fyra storbanker att gå samman under en och samma verksamhet som då fick namnet Nordea.
Namnet Nordea är taget ur sammanslagningen av de två orden Nordiskt och Idéer. Tanken med namnet Nordea är att det ska lyfta fram hur nordiska idéer utvecklas för att skapa högkvalitativa lösningar baserade på gemensamma nordiska värderingar som öppenhet, jämlikhet och omsorg om miljö.
År 2018 valde Nordea att flytta sitt koncernhuvudkontor från Stockholm i Sverige till Helsingfors i Findland och flytten gick den 1 oktober. Kunderna märkte inte av någon större effekt av detta då det dagliga arbetet pågick som vanligt.
År 2018 eltar Nordea i samarbete med FN och 27 andra banker från hela världen i lanseringen av Principles for Responsible Banking i Paris. Principerna syftar till att anpassa finanssektorn till FN:s mål för hållbar utveckling och efter klimatavtalet från Paris. Nordea är vid detta tillfälle den enda nordiska banken bland de deltagande bankerna.
Den 22 september 2018 är Nordea en av 130 banker som undertecknar de nya principerna för ansvarsfull bankverksamhet. Genom att underteckna dessa principer förbinder sig Nordea till att ta sig an en avgörande roll i arbetet mot en hållbar ekonomi och framtid.
Dessa principer som Nordea varit med och undertecknat är ett resultat av samarbetet mellan ett 30-tal banker och United Nations Environment Program Finance Initiative (UNEP FI), som tillkännagavs 2018.
År 2020 firade Nordea sitt 200-årsjubileum. Nordea har nu hjälpt kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner i mer än 200 år. Som Nordea ser på framtiden så kommer ha samma grundvärderingar kvar om ytterligare 200 år och kunden kommer alltid ligga dem närmst hjärtat.
Se lånerbjudanden jämförbara med de från Nordea!
Se lånerbjudanden jämförbara med de från Nordea!Utveckling och lärande hos Nordea
En av de viktigaste delarna i Nordeas framgång ligger i deras kontinuerliga arbete med att säkerställa en hög nivå på den interna kompetensen. Nordea lägger mycket energi och tid på ta service för sina kunder och de arbetar hårt med att skapa positiva kundupplevelser i alla situationer. Detta arbete har lett till att Nordea har skapat en kultur som ger alla deras medarbetare möjligheten att kontinuerligt utvecklas inom sin expertis men även inom andra områden de finner intressanta. Det är detta arbete som gör att Nordeas kunder alltid kan känna sig säkra på att deras kontaktperson alltid besitter den kunskap de behöver för att hjälpa dem i deras situation.
Nordea driver förändring
Nordea tar ett stort ansvar i att vara en drivande del i sina kunders arbete med att bli mer hållbara. Oavsett om det rör sig om privatkunder eller företagskunder så finns Nordea där med den expertis som behövs för att inverteringen ska vara så hållbar som möjligt. Nordea tar en mer aktiv roll i sina kunders omställning mot hållbara val genom att bland annat vara en aktiv delägare genom sina kredit- och investeringsbeslut.
Nordeas samhällsengagemang
Nordea har med sina verksamma år lärt sig att personer som har goda ekonomikunskaper får ut mer av livet. Det är en av anledningarna till att de är så otroligt engagerade i de lokala samhällen där de är aktiva. De syns ofta ute på skolor, universitet eller är med och anordnar event för att sprida kunskap om ekonomi och entreprenörskap.
Nordeas mångfald och inkludering
Nordeas breda arbete med samhällsengagemang har fokus på förändringar mot det bättre och i det arbetet är deras anställda deras verktyg. Nordea har idag fler än 20 olika program och samarbeten där fokus ligger på att öka kunskaperna kring ekonomi samt få fler till att våga ta steget och starta eget. För Nordea är mångfald och allas rättigheter och möjligheter en självklarhet i sitt arbete med att bidrar till att bygga morgondagens samhälle. En av de starkaste grunderna hos Nordea är att de är en arbetsplats som präglas av inkludering och mångfald.